Thursday 11 January 2018

1.1 - ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP (AL-DIN)

๐Ÿฆ‹ 1.1 ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP (AL-DIN) ๐Ÿฆ‹



Islam ialah al-Din yang merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia mengandungi akidah, amalan serta hukum berhubung dengan rohani dan jasmani, individu dan masyarakat, agama dan politik serta segala urusan di dunia dan di akhirat. Secara khususnya, Islam sebagaimana yang dikemukakan oleh ulama berdasarkan kepada Al-Quran dan sunah.




a) Islam ▶ Tunduk dan menyerah diri kepada Allah SWT serta mentaati-Nya.


   Firman Allah SWT: 

   
   Maksudnya: Apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah padahal kepada-Nya menyerah diri segala apa yang ada di langit dan bumi, baik dengan suka mahupun terpaksa dan kepada Allah mereka di kembalikan.
                                                                                                        (Surah Ali Imran 3:83)


b) Islam ▶ Peraturan dan perundangan yang lengkap bagi mengatur kehidupan manusia serta menjadi dasar akhlak yang mulia yang dibawa oleh Rasulullah SAW daripada Allah SWT.




  Firman Allah SWT: 


  Maksudnya: Dan barangsiapa yang mencari selain daripada Islam, maka dia tidak akan diterima daripadanya dan di akhirat nanti dia termasuk dalam kalangan orang-orang yang rugi.

                                                                                                        (Surah Ali Imran 3:85)

c) Islam ▶ Kumpulan peraturan yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Rasul-Nya, yang mengandungi pelbagai peraturan berbentuk akidah,akhlak dan muamalat untuk disampaikan kepada manusia.


 Firman Allah SWT:


 Maksudnya: Wahai Rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan jika tidak kamu kerjakan (apa yang diperintah itu) bererti kamu tidak menyampaikan risalah Allah dan Allah memelihara kamu daripada gangguan manusia.

                                                                                                      (Surah al-Maidah 5:67)

d) Islam ▶ Keseluruhan al-Din yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW merangkumi aspek akidah, amalan dan hukum yang disertai dengan kepatuhan secara zahir dan batin serta penuh keikhlasan.


 Firman Allah SWT:


 Maksudnya: Bahkan sesiapa yang menyerah dirinya kepada Allah sedangkan dia berlaku baik, maka baginya ganjaran disisi Tuhannya dan tidak ada takut bagi mereka dan mereka juga tidak berdukacita.

                                                                                                   (Surah al-Baqarah 2:112)

e) Islam ▶ Melibatkan penyerahan diri secara zahir sahaja tanpa iman di dalam hati tidak akan memberikan apa-apa faedah kepada penganutnya.


 Firman Allah SWT:


 Maksudnya: Orang Arab Badwi berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah kepada mereka: "Kamu belum beriman, " tetapi katakanlah: "Kami telah Islam kerana iman itu belum masuk ke dalam hati-hati kamu". 

                                                                                                 (Surah al-Hujurat 49:14)

f) Islam ▶ Penghayatan sebenar manusia dalam menjalani kehidupan dan sebagai ubat yang mujarab untuk mengatasi segala permasalahan yang berlaku. Di samping itu, Islam dapat memperbaiki masyarakat selain merupakan jalan sebenar yang tidak mungkin menyesatkan sesiapa sahaja yang melaluinya.


No comments:

Post a Comment